Bildkonst
LÄROPLAN 2016
Obligatoriska kurser
1. Bilder och kulturer (Ko01)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
undersöka innehåll, fenomen, processer och förfaringssätt inom bildkonsten och
annan visuell kultur
använda uttryckssätt som är typiska för bildkonsten och annan visuell kultur i sina
bilder och fatta egna beslut
iaktta sina egna och andras bildkulturer samt aktuella fenomen inom konst, i
medier och annan visuell kultur
utforska bildkonst och annan visuell kultur ur individens, gruppens och samhällets
perspektiv, individuellt och i grupp
iaktta olika bilder ur verkets, konstnärens och betraktarens perspektiv med hjälp
av olika bildtolkningsmetoder
förstå bildkonstens och den övriga visuella kulturens betydelse i sitt eget liv, i
samhället och i en global värld.
Centralt innehåll
egna bilder som identitetsbyggare, uttryck för kulturell mångfald och förnyare av
kulturarvet
påverkan i egna och andras bilder, inom konst, i medier och andra miljöer
olika syner på konst och annan visuell kultur
begrepp, bildtyper och bildsamlingar inom bildkonsten
visuella, verbala och andra bildtolkningsmetoder
aktuella fenomen inom konst, medier och annan visuell kultur
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
2. Formgivna och byggda miljöer (Ko02)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
fördjupa sin visuella uttrycksförmåga genom att undersöka samband mellan
omgivningens bildkulturer och kulturarvet, konsten och de egna bilderna
iaktta byggda och naturliga miljöer ur ett perspektiv av kulturell mångfald och
hållbar utveckling
använda innehåll, processer och förfaringssätt som är typiska inom arkitektur,
design och produktifiering som utgångspunkt för att skapa bilder
delta och påverka i olika miljöer med hjälp av visuella metoder och andra metoder
att producera kunskap
undersöka naturens, arkitekturens och designens betydelser för individen,
gruppen, i samhället och globalt
förstå konstens betydelse i olika miljöer och planeringen av dem samt i aktuella
samhällsfrågor.
Centralt innehåll
bildkulturer i omgivningen som identitetsbyggare och förnyare av kulturarvet
naturen, den byggda miljön, design, produktifiering, tjänster, mediemiljöer och
virtuella världar som utgångspunkter för visuellt skapande
begrepp och bildsamlingar som anknyter till miljöplanering och design
olika sätt att tolka omgivningens bildkulturer
aktuella fenomen i naturen, inom arkitektur och design
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan endast i undantagsfall avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
Nationella fördjupade kurser
3. Medier och delaktighet (Ko03)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
fördjupa sina färdigheter i visuell kommunikation samt informations- och
kommunikationsteknologi genom att utforska samband mellan medier och andra
miljöer, egna bilder, konst och kulturarv
iaktta mediekulturer med fokus på kulturell mångfald och hållbar utveckling
använda medieinnehåll och -fenomen, olika förfaringssätt och mediala
planeringsprocesser som utgångspunkt för att skapa bilder
delta och påverka i mediemiljöer med hjälp av visuella metoder och genom andra
sätt att producera kunskap
undersöka mediekulturers betydelser för individen, gruppen, i samhället och
globalt
förstå betydelsen av det visuella i mediekommunikation, mediemiljöer och
mediepresentationer samt i planeringen och skapandet av dem.
Centralt innehåll
mediekulturer som identitetsbyggare och förnyare av kulturarvet
medieinnehåll, -produkter, -tjänster, olika förfaringssätt och mediemiljöer som
utgångspunkt för visuellt skapande
begrepp, bildtyper och bildsamlingar som anknyter till medier
olika sätt att tolka mediepresentationer
aktuella mediefenomen och -frågor
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan endast i undantagsfall avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
4. Konstens olika världar (Ko04)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
undersöka samband mellan konstinnehåll och -fenomen, olika förfaringssätt och
egna bilder, omgivningen och kulturarvet på ett fenomenorienterat sätt
iaktta bildkonst som producerats under olika tider och i olika miljöer med fokus
på kulturell mångfald och hållbar utveckling
tillämpa olika material, tekniker och uttryckssätt för att skapa bilder, individuellt
och i grupp
granska bildkonstens betydelser för individen, gruppen och samhället genom att
tillämpa bildtolkningsmetoder
utforska fenomen i sin egen livsmiljö och i samhället genom bilder och på andra
sätt
förstå konstens betydelse i byggda och naturliga miljöer, egna bilder samt för att
påverka och delta.
Centralt innehåll
konstens världar som identitetsbyggare, uttryck för kulturell mångfald och
förnyare av kulturarvet
bildkonst producerad under olika tider, i olika miljöer och kulturer
begrepp, bildtyper och bildsamlingar inom bildkonsten
visuella, verbala och andra metoder för att tolka konst
aktuella konstfenomen och -frågor
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
Lokala tillämpade kurser
5. Målning och skulptur (Ko05)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
få materialkunskap och grunder i användning av olika tekniker för att få
erfarenhet och kunna använda sig av dem för eget uttryck
utveckla sin förmåga att använda färg och fantasi kreativt och målmedvetet kring
olika teman
få grunder i skulpturalt tänkande och erfarenhet av tredimensionellt arbete i
varierande skulpturala tekniker.
Centralt innehåll
målning i olika tekniker utgående från tema, uttryck och färganvändning
materialkunskap och centrala begrepp: grunderna i användning av t.ex. akvarell,
gouach och akrylfärger
olika motiv: landskap, människor, stilleben och fantasi
materialkunskap och centrala begrepp: lera och keramik, skulptur och relief
konstverk: målning och skulpturer som bakgrund och inspiration
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
6. Teckning special (Ko06)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
utveckla sin gestaltningsförmåga med varierande metoder
fördjupa sig i de specifika uttryckssätten och teknikerna
förstå de olika teknikernas användningsmöjligheter
öva sig i att förstora, få fram tredimensionella föremål på en tvådimensionell yta
öva sig i komposition, proportioner och valöråtergivning.
Centralt innehåll
varierande teckneredskap, t.ex. kol, blyerts, färgpennor, tusch och kritor
varierande tecknemetoder, t.ex. rutförstoring, skuggning, materialåtergivning,
croquisteckning och modellteckning
varierande motivkretsar som lämpar sig för de olika medierna, t.ex. stilleben,
interiörer, landskap, porträtt och motiv ur fantasin och efter förebilder
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
7. Parkkonst (Parkskolan) (Ko07)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
få intresse för Skolträdgården, växtriket och parken som den närliggande
skolmiljön genom att arbeta med Skolträdgården som motiv och miljö för
bildkonst, bild och formrelaterad verksamhet
bli medveten om den egna estetiska upplevelsen i parken och växtmotivet genom
sitt skissarbete i parken och genom att bearbeta motivkretsen ur Skolträdgården
visuellt.
Centralt innehåll
Skolträdgården som inspiration för konstnärlig och visuell verksamhet
varierande visuella tekniker, t.ex. serigrafi, teckning, målning, skulptur,
fotografering och video
dokumentering
stilisering, förenkling och mönsterproduktion med skolparken som motiv
formgivningsprocessen
installationer eller utställningar i eller i anknytning till trädgården
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
8–10. Bildkonstperiod (Ko08–10)
Mål
Kursernas mål är att den studerande ska
fördjupa och utvidga sina kunskaper i traditionella bildkonsttekniker: teckning,
målning och skulptur samt grafik
utöva bildkonst mera koncentrerat under en period med flera pass per dag i ett
streck
få en teoretisk bakgrund för en praktisk tillämpning av traditionella tekniker samt
mera moderna och kreativa uttrycksformer för att kunna uttrycka sig personligt
individuellt och i samarbete i visuell form
iaktta sina egna och andras bildkulturer samt aktuella fenomen inom konst, i
medier och annan visuell kultur
iaktta och utforska bildkonst och annan visuell kultur ur olika perspektiv,
individuellt och i grupp.
Centralt innehåll
teckning: centrala begrepp och tekniker, t.ex. croquisteckning och teckning efter
levande modell, stilleben med varierande arbetsredskap; blyerts, grafit, kol och
flytande tusch t.ex. på olika typer av papper som underlag; proportioner, valörer
och linjer
grafik: centrala begrepp och tekniker, t.ex. högtryck, djuptryck, plantryck
(litografi) och genomtryck; carborundum/linoleumsnitt/träsnitt/etsning/
kopparstick/serigrafi
målning: centrala begrepp och tekniker, t.ex. akvarell, akryl, olja eller
äggoljetempera på papper, pannå eller uppspänd duk; färganvändning, färglära,
måleriska tekniker och expressivt uttryck utgör grunderna för olika teman
skulptur: centrala begrepp och tekniker, t.ex. fristående skulptur, relief, kinetiska
skulpturer, platsspecifika skulpturer, installation, land art och funna objekt
konsthistoria: centrala begrepp ur konsthistorien och olika konstsamlingar i
samband med egna projekt och uppgifter samt eventuell konstresa
möjlighet att besöka verkstäder i Campus Allegro
Bedömning
Kurserna bedöms med siffervitsord.
Kurserna kan endast i undantagsfall avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kurserna kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
11–13. Mediaperiod (Ko11–13)
Mål
Kursernas mål är att den studerande ska
fördjupa sina färdigheter och utforska mediekulturer som foto, film, animation
och grafisk formgivning under en koncentrerad och intensifierad period
få en teoretisk bakgrund för en praktisk tillämpning av traditionella mediatekniker
använda mediala planeringsprocesser i moderna och kreativa uttrycksformer för
att kunna uttrycka sig personligt individuellt och i samarbete i visuell form
använda medieinnehåll och -fenomen, olika förfaringssätt och mediala
planeringsprocesser som utgångspunkt för att skapa bilder
delta och påverka i mediemiljöer med hjälp av visuella metoder och genom andra
sätt att producera kunskap
fördjupa kursinnehållet i Ko03.
Centralt innehåll
foto: centrala begrepp och tekniker, t.ex. grunderna för fotografering, komposition
och bildredigering, konstfoto, mediabilden och studiofotografering
film: centrala begrepp och tekniker, t.ex. synopsis, bildmanuskript och filmspråk,
inspelning och redigering
animation: centrala begrepp och tekniker, t.ex. stop motion, leranimation, tecknad
eller föremålsanimation
grafisk formgivning: centrala begrepp och tekniker, t.ex. typsnitt, logotyper,
layout och typografi, budskap och förståelse
medieinnehåll, -produkter, -tjänster, olika förfaringssätt och mediemiljöer som
utgångspunkt för visuellt skapande
begrepp, bildtyper och bildsamlingar som anknyter till medier
aktuella mediefenomen och -frågor
visuell media i arbetslivet: studiebesök
möjlighet att besöka verkstäder i Campus Allegro
Bedömning
Kurserna bedöms med siffervitsord.
Kurserna kan endast i undantagsfall avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kurserna kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
Nationella tillämpade kurser
1. Tvärkonstnärligt musikprojekt (Kon01)
Kursen ska ge den studerande möjligheter att utveckla sitt konstnärliga, kreativa och
speciellt musikaliska tänkande och sin musikaliska uttrycksförmåga i tvärkonstnärligt
arbete, även i samarbete med andra. Kursen ska förverkligas så att den studerande i
grupp eller självständigt planerar och genomför en konstnärlig helhet. I planeringen
och genomförandet av denna helhet ska den studerande tillämpa och kombinera sina
tidigare utvecklade kulturella, musikaliska och övriga konstnärliga färdigheter. Under
lärprocessen ska den studerande utvärdera sitt arbete och lära sig att agera på ett för
helheten ändamålsenligt sätt. I genomförandet av den konstnärliga helheten kan den
studerande också använda sådana ständigt nyutvecklade konstnärliga uttrycksformer
som den moderna tekniken erbjuder.
2. Samtidskonst (Kon02)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska fördjupa sitt personliga förhållande till
bildkonst och annan visuell kultur på ett sätt som är karakteristiskt för samtidskonst.
Centralt innehåll
Den studerande ska undersöka kulturella fenomen genom att använda och tillämpa
uttrycksformer inom olika konstarter. Under kursen ska den studerande vid sidan av
visuella metoder också använda andra sätt att producera kunskap. Den studerande ska
fördjupa sig i olika syner på konstens uppgift och undersöka personliga och
samhälleliga betydelser inom bildkonsten och annan visuell kultur. Konsten ska
användas som underlag för att delta och påverka. De fenomen som undersöks, liksom
de redskap, tekniker och uttrycksformer som används, ska väljas tillsammans med de
studerande. Under kursen ska den studerande skapa tvärkonstnärliga verk,
produktioner och presentationer för olika miljöer.
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
3. Konst med alla sinnen (Kon03)
Målet för kursen är att den studerande ska lära känna och kunna värdera aktuella
fenomen och metoder inom olika konstarter. Under kursen ska den studerande
undersöka förhållandet mellan konst och kultur samt konstens betydelse i det egna
livet, samhället och världen. Teman och ämnesområden som är relevanta för den
studerande ska undersökas med hjälp av metoder som är typiska för olika konstarter
och genom att kombinera dessa. Kursen ska genomföras som en helhet där man
kombinerar minst två konstarter. Det centrala innehållet i kursen kan också väljas
bland temaområdena.