Filosofi
LÄROPLAN 2016
Obligatoriska kurser
1. Introduktion i filosofiskt tänkande (Fi01)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
bilda sig en underbyggd uppfattning om filosofins natur och metoder genom att
sätta sig in i filosofiska problem och tänkbara lösningar på dem
lära sig att bedöma sanningshalten i påståenden och att framföra och förutsätta
motiveringar till åsikter och påståenden samt att uppfatta strukturen i framförda
motiveringar och bedöma deras giltighet
känna till och genom olika övningar lära sig att tillämpa filosofiska arbetssätt,
såsom att ifrågasätta antaganden, klassificera och definiera begrepp samt använda
tankeexperiment och motexempel
fördjupa sig i några centrala filosofiska frågor och begreppsliga distinktioner i
anslutning till dem
känna till grundläggande kunskapsteoretiska distinktioner, kunna analysera och
värdera olika tankeföreställningar och bekanta sig med kunskapsinnehållet i något
av gymnasiets läroämnen.
Centralt innehåll
vad filosofi är, de filosofiska frågornas och det filosofiska tänkandets natur i den
filosofiska traditionen och tillämpning av filosofiskt tänkande i aktuella frågor
grunderna för logisk argumentation och giltig slutledning samt muntlig och
skriftlig övning inom området
centrala filosofiska grundfrågor och distinktioner: ande och materia, frihet och
tvång, begreppslig och empirisk, objektiv och subjektiv
skillnaden mellan kunskap och information, vardagskunskap och vetenskaplig
kunskap samt vetenskap och pseudovetenskap
kunskapens och argumentationens natur inom olika vetenskapsgrenar: hur man
formulerar påståenden samt testar och motiverar dem i några av gymnasiets
läroämnen
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
2. Etik (Fi02)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
lära känna den filosofiska etikens centrala begrepp, frågor och teorier samt
grunderna i miljöfilosofi
förstå vad som kännetecknar normativa påståenden och förhållandet till
deskriptiva påståenden och kunna motivera uppfattningar om det goda och det
rätta
kunna analysera meningen med sitt liv och sina livsval med hjälp av filosofiska
begrepp
kunna motivera moralens förpliktande karaktär samt tillämpa filosofiska
begreppsdistinktioner och logisk argumentation i moralfrågor
kunna analysera och bedöma handlingar ur etisk synvinkel samt klargöra sina
egna moraliska beslut och värderingar utgående från den filosofiska etiken.
Centralt innehåll
moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor; grunderna i dygd-,
konsekvens-, kontrakts-, rättighets- och pliktetik
moralen som normsystem och skillnaden i förhållande till juridiska system och
system som grundar sig på gängse normer, moralisk relativism
filosofiska teorier om ett gott liv, meningen med livet och en god livsstil
etik och individens moraliska beslut: mänskliga relationer och livsval
etiska frågor som gäller djur och miljö
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Fi01
Nationella fördjupade kurser
3. Samhällsfilosofi (Fi03)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
bli förtrogen med centrala begrepp och inriktningar inom samhällsfilosofin samt
de grundläggande samhällsfilosofiska uppfattningarna om individens relation till
gruppen, samhället och staten
lära sig använda centrala filosofiska begrepp för att analysera samhällelig och
politisk verksamhet och för att motivera sina egna lösningar på samhällsproblem
lära sig att beskriva rättvisa, maktutövning och arbetsfördelning i individers,
gruppers och institutioners verksamhet
lära sig att begreppsligt bedöma samhällsordningens uppbyggnad, grunder och
legitimitet
kunna tillämpa sina kunskaper på aktuella samhällsfrågor.
Centralt innehåll
samhällsordningens och centrala samhällsinstitutioners existens och legitimitet:
teorier om samhällsfördrag och individ- och grupporienterade teorier om
samhället
olika former av rättvisa samt motivering och tillämpning av dem
begreppet makt och olika former av makt, maktens legitimitet, olika former av
demokrati och diktatur samt anarkism
arbetsfördelning, ekonomi och välfärd, legitimering av ekonomiska
verksamhetsprinciper och ägande
politiska ideal och förverkligande av dem: frihet, jämlikhet och solidaritet;
konservatismen, liberalismen och socialismen; nationalstater och det globala
perspektivet
spänningar och konflikter i samhället och hur man löser dem: rättsstaten och
alternativ till den och upplösning av samhällsordningen; krig, inbördeskrig, terror
samt förintelsen och andra brott mot mänskligheten som samhällsfilosofiska
problem
aktuella samhällsfilosofiska frågor: genus och könsroller, informationsteknik,
kulturmöten, att skapa en hållbar framtid
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan endast i undantagsfall avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Fi01–02
4. Kunskap, vetenskap och verklighet (Fi04)
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
gestalta filosofiska uppfattningar baserade på olika vetenskaper och vardagslivet
om hur verkligheten är uppbyggd
kunna analysera och bedöma filosofiska teorier om verkligheten, sanning,
kunskap och vetenskap
kunna strukturera och analysera kännetecken för vetenskaplig forskning,
slutledning och tolkning
kunna analysera hur observationer och kunskap samt vetenskapliga teorier och
modeller förhåller sig till verkligheten
lära sig att uppfatta vetenskapsfilosofiska frågor inom någon specialvetenskap i
några av gymnasiets läroämnen.
Centralt innehåll
metafysikens centrala frågor och begrepp, olika uppfattningar om metafysikens
väsen samt verklighetens fundamentala uppbyggnad
existentiella frågor: förändring och beständighet, entitet och egenskaper, det
möjliga och det nödvändiga, det reella och det virtuella
uppfattning och gestaltning av verkligheten
det sannas natur och sanningsteorierna
kunskapens möjligheter och gränser, kunskapens berättigande
den vetenskapliga forskningens natur och metoder, vetenskaplig slutledning;
begreppen fenomen, forskningsmaterial, modell och teori samt förhållandet
mellan dem
tolkning och kunskap inom natur- och humanvetenskaper samt formella
vetenskaper: att veta och förutspå, förstå och tolka
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan endast i undantagsfall avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Fi01–03
Lokal tillämpad kurs
5. Repetitionskurs (Fi05)
Mål
Kursens mål är att förstärka och förtydliga innehållet i gymnasiets kurser i filosofi, att
stärka de studerandes förmåga att uppfatta helheter och samband i det filosofiska
tänkandet samt att förbereda dem för studentprovet i filosofi.
Centralt innehåll
Till kursen hör repetition av centrala delar i kurserna 01–04 i filosofi, att genom
övningar fördjupa den filosofiska kunskapen hos den studerande och stärka förmågan
att tillämpa filosofisk kunskap i analyser och resonemang, och att studera helheter och
samband i det filosofiska tänkandet och analysera aktuella samhällsfenomen med
filosofins hjälp.
Bedömning
Kursen bedöms som avlagd (A) eller underkänd (U).
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Fi01–04