Svenska som andra språk
Läroplan 2016
Obligatoriska kurser
1. Text och kommunikation (Sv2-01)
Den studerandes kunskaper om och insikter i språk, texter och kommunikation
fördjupas. Den studerande vidareutvecklar även sin multilitteracitet och sin förmåga
att fungera målinriktat och konstruktivt i olika kommunikationssituationer. Hen
vidareutvecklar och lär sig att iaktta sina egna färdigheter som lyssnare, talare, läsare
och skribent i olika kommunikationsmiljöer och kan på ett naturligt och mångsidigt
sätt använda de centrala strukturerna i det svenska språket.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
vidareutveckla och analysera sin läs- och skrivförmåga
utveckla sin kompetens att tolka, producera och utvärdera olika slag av texter och
olika textuella dimensioner
lära sig hur man uttrycker sig skriftligt och muntligt på standardspråk tillräckligt
bra för att klara gymnasiestudierna och fördjupa sin kunskap om skriv- och
talprocesser som kommunikativa, samhälleliga och individuella uttryck
lära sig förstå hur ord bildas
utveckla sina kunskaper och färdigheter gällande svenska språkets grundstrukturer
och lära sig att uppfatta och analysera texter som strukturella helheter
utveckla sin kommunikationsprofil som texttolkare och textproducent och kunna
ställa upp mål för sina studier i svenska och våga använda svenska språket
bli allt skickligare i att tillämpa digitala verktyg vid informationssökning och
förstå betydelsen av språklig variation inom olika fack- och vetenskapsområden.
Centralt innehåll
gymnasiets studiekultur och studieteknik samt analys av de studerandes
kommunikationsprofiler och utveckling som talare, lyssnare, skribenter och läsare
olika textgenrer och deras funktion (berättande, beskrivande, instruerande,
ställningstagande och reflekterande texter) samt form och innehåll i olika slag av
texter
texthelheter, skrivprocessen och lässtrategier
olika kommunikationssituationer och därtill hörande ordförråd
standardspråk, språkliga varieteter såsom dialekter och slang
informationssökning, webbläsning, källkritik, källhänvisningar
repetition av centrala strukturer i det svenska språket
satsstrukturer, satsanalys, ordklasser, tidsformer
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen kan avläggas utan särskilda förkunskaper.
2. Språk, kultur och identitet (Sv2-02)
Den studerandes kunskap om det svenska språket, språklig variation och
kommunikation fördjupas och blir mångsidigare. Den studerande får en överblick
över språkets och kulturens betydelse för individens identitet och för samhället.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
stärka sina språkkunskaper och sin språkliga medvetenhet
förstå grammatikaliska kategorier i det svenska språket och kunna tillämpa dem i
sina egna texter
förstå det egna modersmålets och överlag språkets betydelse som verktyg för
tänkande, kommunikation och identitetsbygge
förstå svenska språkets position bland språken i världen och som ett språk i
Norden och inse hur det svenska språket förändras och formas i kontakt med
andra språk
fördjupa sin förståelse för finländsk kultur
lära sig att utvärdera sina egna språkfärdigheter, speciellt sina
kommunikationsfärdigheter, och att utveckla språkfärdighet inom olika fack- och
vetenskapsområden samt att planera och presentera ett muntligt anförande.
Centralt innehåll
betydelsen av språk, kommunikation, litteratur, kultur och medier
användning av olika textgenrer
analys av text-, sats- och ordstrukturer i texter, i ett funktionellt perspektiv
jämförelse av svenska språket med studerandens eget språk och med andra språk,
framför allt nordiska språk samt språklig och kulturell mångfald i Finland,
sambanden mellan språk och kultur och flerspråkighet
typiska drag i svenska språket, språklig variation och bildspråk
repetition av språkstrukturer och språkriktighet
materialbaserat skrivande och skrivandet som process: från idé till planering,
avgränsning av ämnet, val av synvinkel, disposition, respons av och till andra,
bearbetning av språk och stil, rubricering och finslipning
övning i hörförståelse och kommunikation
hur man bygger upp och framför ett informativt inlägg i en diskussion eller debatt
och hur man ger och tar emot respons
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Sv2-01
3. Att analysera och tolka litteratur (Sv2-03)
Den studerande fördjupar och breddar sin kunskap om skönlitteratur, språkets
skapande funktion och sina insikter i språkets kulturella betydelse. Den studerande
blir allt skickligare i att tolka skönlitterära texter både muntligt och skriftligt och kan
njuta av och glädjas över skönlitteratur i olika former.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
fördjupa sin kunskap att analysera och tolka digitala texter, till exempel bilder och
film
lära sig jämföra texter från olika kulturer
vidareutveckla sin förmåga att läsa och tolka fiktiva texter
förstå betydelsen av metaforer, liknelser, mångtydiga uttryck och idiom
lära sig motivera sina tolkningar av texter, både muntligt och skriftligt
få insikt i poetisk användning av språket, t.ex. bildspråk och mångtydighet
vidareutveckla sina kunskaper om och färdigheter i gruppkommunikation.
Centralt innehåll
en översikt över finländsk litteratur och kultur
de litterära genrerna och deras särdrag
bildspråk och textuella medel i litteraturen
att analysera och tolka prosa, drama och lyrik, både muntligt och skriftligt, även
på webben
ett centralt verk ur den finländska litteraturen
målinriktade litterära samtal och att analysera och tolka diskussioner utgående
från gruppdynamiken
att producera och tolka meddelanden
språkvård, till exempel genus, kongruens, ordföljd och prepositioner
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Sv2-01–02
4. Text och påverkan (Sv2-04)
Den studerande lär sig att analysera texter, språk och kommunikation med fokus på
delaktighet och påverkan. Den studerande fördjupar sig även i medel för påverkan och
argumentation samt utvecklar sina kunskaper och färdigheter på detta område.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
förstå olika slag av muntliga, skriftliga och multimodala faktatexter, speciellt
insändare och debattartiklar samt fördjupa sitt kritiska läsande och sin förmåga att
analysera de värden som olika texter förmedlar
lära sig känna igen språkliga påverkningsmedel
kunna analysera skönlitteraturens betydelse som förmedlare av olika åsikter och
världsbilder
kunna uttrycka sina egna åsikter och motivera dessa
fördjupa sina kunskaper och färdigheter gällande standardspråket, speciellt
genusformer och artiklar.
Centralt innehåll
ställningstagande texter, argumentation och retorik
övning i att analysera och tolka faktatexter och uttryckssätt och synvinklar inom
olika fack- och vetenskapsområden, till exempel officiell och inofficiell
kommunikation, abstrakt och konkret språkbruk och språkbruket i olika
läroämnen
språkliga och visuella påverkningsmedel
argumentationsteknik och retoriska medel, humor, påverkan genom
kommunikation i vardagen
skönlitteraturens och mediernas, även sociala mediers, sätt att påverka
övning i att motivera sina uttalanden, både i tal och skrift
kommunikation i grupp och andra kommunikationsövningar
yttrandefrihet, censur, upphovsrätt
svårare sats- och meningsbyggnad; olika slag av bisatser
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Sv2-01–03
5. Text och kontext (Sv2-05)
Kursen har fokus på texter i ett kontextuellt perspektiv. Den studerande blir van vid
att analysera, tolka och producera texter inom olika genrer och inriktningar.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
kunna analysera texter ur ett geografiskt, språkligt och historiskt perspektiv, i
olika historiska och kulturella sammanhang och i relation till andra texter
lära sig analysera stilistiska kännetecken i en text
självständigt kunna genomföra en skrivprocess och utveckla sitt personliga
uttryckssätt
lära sig planera ett muntligt anförande, ensam eller i grupp, med utgångspunkt i
litteraturen
känna till centrala verk och teman i den finländska, speciellt i den
finlandssvenska, skönlitteraturen och kunna bedöma deras kulturella betydelse
och deras betydelse för individens identitet
kunna analysera kommunikation och kommunikativa färdigheter ur olika
synvinklar, såsom kontext, relation, talspråkskultur etc.
fördjupa sina digitala kunskaper och färdigheter.
Centralt innehåll
olika stilkomponenter och hur de inverkar på en text
skillnader mellan konkret och abstrakt språkbruk och mellan vardagsspråk och
standardspråk
faktatexter, speciellt essäer, webbtexter och andra multimodala textgenrer
produktion av egna texter utgående från skönlitterära texter och att skriva med
inlevelse
språkriktighet speciellt i ett stilistiskt perspektiv
en muntlig produktion, till exempel ett föredrag, ett debatt- eller
diskussionsinlägg, eller en dramaframställning
variationerna i talspråkliga situationer
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Sv2-01–04
6. Berättelser i samtiden (Sv2-06)
Den studerande lär sig analysera den samtida finländska kulturen och kulturfenomen.
Den studerande fördjupar sina kunskaper om kommunikation och stärker det svenska
språket genom att arbeta med texter.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
lära känna kulturen i Finland, speciellt litteratur och andra konstformer samt
mediekultur, och kunna jämföra den finländska kulturen med andra kulturer som
hen känner till
känna till kulturella uttryck och fenomen i samtiden och nutida textgenrer
ha kunskap om centrala verk och teman ur den finländska litteraturen och kunna
utvärdera deras betydelse
kunna implementera sina kunskaper om det svenska språket vid produktion av
egna texter
kunna fungera ändamålsenligt, etiskt och konstruktivt i olika
kommunikationssituationer.
Centralt innehåll
aktuella textgenrer och medietexter
berättande texter i medier, filmer och TV-serier (myter, klassiker, narration)
repetition av språkriktighetsfrågor, utökning av ordförrådet, användning av mer
avancerade språkliga strukturer
läsförståelse, analys och produktion av texter
kommunikationsövning i olika situationer
finländsk, speciellt finlandssvensk samtidslitteratur, såsom noveller, kortprosa,
dikter, utdrag ur romaner samt läsning av ett helt verk
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Sv2-01–05
Nationella fördjupade kurser
7. Fördjupad muntlig kommunikation (Sv2-07)
Den studerande fördjupar och breddar sina muntliga och kommunikativa färdigheter
och kunskaper samt utvecklar sin förmåga att planera, anpassa och utvärdera sitt sätt
att kommunicera i olika kommunikationssituationer. Den studerande övar sig också i
att bedöma kommunikationens betydelse för mänskliga relationer och inom studierna
och i arbetslivet.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
fördjupa sina kunskaper om kommunikation och relationer mellan olika
kommunicerande aktörer samt om specifika kommunikationsmönster och
talspråklig kommunikation
bli allt skickligare på att kommunicera enligt situationens krav och bli medveten
om sina möjligheter att handla i olika kommunikationssituationer
utveckla sin förmåga att fungera i många olika slag av kommunikationssituationer
och att skapa och upprätthålla kommunikativa relationer
utveckla sin säkerhet i att uttrycka sig både vid individuella framföranden och vid
kommunikation i grupp
kunna särskilja olika stilar och tonlägen i skrivet och talat språk
kunna analysera och behärska satsstrukturer i det svenska språket.
Centralt innehåll
typiska mönster och bidragande faktorer i olika kommunikationssituationer och
mellan olika kommunicerande aktörer
analys, tolkning och utvärdering av talspråkstexter
speciella kännetecken inom svensk talspråkskultur; talspråksgrammatik
hur man uppträder vid förhandlingar, möten och i olika slag av diskussioner,
debatter, samtal och då man håller ett anförande
att hålla anföranden och kommunicera i grupp i olika slag av
kommunikationssituationer
hur man kommunicerar i olika slag av umgänges- och servicesituationer
kulturbundna, speciellt finlandssvenska och svenska särdrag vid muntlig
kommunikation; även muntlig kommunikationskultur i ett internationellt
perspektiv
de grundläggande satsstrukturerna i svenskan; de viktigaste satsdelarna och
bisatserna
repetition av olika sätt att bilda ord i svenska språket
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Sv2-01–06
8. Fördjupad skrivkompetens (Sv2-08)
Den studerande fördjupar och utvecklar sina färdigheter i att producera olika slag av
texter. Dessutom fördjupar den studerande sig i aktuella kulturella fenomen, aktuella
teman i media och i aktuella samhälls- och kulturdebatter.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
fördjupa sin färdighet i textproduktion då det gäller att välja synvinkel för sina
egna texter, behandla ett tema, välja sina källor, tänka självständigt och hitta sitt
eget personliga uttryckssätt
bli allt skickligare i att läsa, analysera, tolka och skriva texter och kunna hitta sitt
personliga uttryckssätt vid textproduktion
fördjupa och bredda sina skriftliga färdigheter
genom diskussion och i skrift kunna behandla, utvärdera och kritiskt granska
aktuella teman
ha förmåga att hitta texter som är intressanta och kunna delta i diskussioner kring
dessa texter
kunna bemästra språkets strukturer och bli allt skickligare som skribent, både
individuellt och tillsammans med andra.
Centralt innehåll
att strukturera och bearbeta texter, speciellt då det gäller att redigera och
sammanställa texter i en slutlig form och att ge respons
att skriva för olika ändamål, bland annat i kommunikation med olika myndigheter
att skriva texter med utgångspunkt i varierande textmaterial och kreativt skrivande
att skriva materialbaserat och att analysera grundtexternas språk och genre, till
exempel att analysera och kommentera texter
att analysera språkstrukturer, enligt de studerandes behov
att citera och hänvisa till källor
att producera muntliga texter utgående från kursens tema, till exempel ett
diskussionsinlägg, ett inledningsanförande eller ett debattinlägg
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Sv2-01–06
9. Fördjupad läskompetens (Sv2-09)
Den studerande fördjupar och breddar sina färdigheter i att analysera, tolka, producera
och utvärdera olika slag av texter. Den studerande utvecklar även sitt kritiska läsande
och sin kulturella kompetens.
Mål
Kursens mål är att den studerande ska
vidareutveckla förmågan att läsa och tolka olika slag av texter analytiskt, kritiskt,
kreativt och med inlevelse
fördjupa sina insikter i multilitteracitet, speciellt vad gäller textgenrer och
multimodalitet, samt särdrag i olika typer av texter
fördjupa sin kunskap om språk och uttryckssätt inom olika fack- och
vetenskapsområden
fördjupa sina kunskaper om finländsk, speciellt finlandssvensk litteratur.
Centralt innehåll
läsning av olika slag av fiktion och fakta samt texter från olika fack- och
vetenskapsområden
litterära samtal, att producera texter om litteratur, att dela läserfarenheter med
andra
språkliga begrepp som används då man analyserar, tolkar och utvärderar litteratur
textanalys, textstrukturer, textgenrer, intertextualitet
läsning av ett valfritt verk, till exempel ett sådant som är betydelsefullt för den
studerandes egen kulturella identitet
presentation av en författare eller ett verk
övning i att översätta
Bedömning
Kursen bedöms med siffervitsord.
Kursen kan inte avläggas genom självständiga studier.
Rekommenderade förkunskaper: Sv2-01–06