WidgetAreaTop
WidgetAreaRight

Idrottslinjen

Att studera vid ett gymnasium och samtidigt aktivt träna någon idrott är krävande, men samtidigt stöder träningen den studerande att arbeta målmedvetet och koncentrerat. Eftersom idrottslinjens träningar räknas som tillämpade kurser/studieavsnitt är det möjligt att avlägga gymnasiet på tre år.

För tillfället erbjuder vi ledda träningar i fotboll, ishockey, innebandy, friidrott, truppgymnastik, skidåkning, orientering och simning på skoltid. Simhallen kan även användas för idrottare i behov av rehabiliterande träning efter skador.

Studerande på idrottslinjen har möjlighet att få totalt 30 studiepoäng för träningarna om träningsmängden motsvarar fordringarna.

Förutom deltagande i träningarna erbjuder skolan ett studieavsnitt i idrottspsykologi och mental träning, ett studieavsnitt i näringslära för idrottare samt ett studieavsnitt i träningslära. Dessutom kan fristående föreläsningar ordnas som stöder idrottarna i deras utövande.

Träningarna är placerade i position 6 så de studerande bör inte välja andra studieavsnitt som går i den positionen. Träningarna innehåller teknik, spelförståelse, individuell utveckling och fysisk träning.

Linjeledare: Rasmus Häggblom

WidgetAreaBottom