Minneslista för studieval

Abiturienter

• Om du får sammanlagt 120 sp efter tvåan så behöver du välja 30 sp i trean för att få gymnasiets avgångsbetyg (150 sp).
  • Välj ett par sp extra. Det händer att studier inte blir av och faller bort eller att de krockar i ditt schema.
  • De obligatoriska studierna är 96 - 104 sp för den som gått FinA och  94 - 102 sp för den som gått FinB. Därtill krävs minst 20 fördjupade sp.
  • Kolla att du har de obligatoriska studier  som krävs för avgångsbetyget, samt minst 20 fördjupade (se kursutbudet).
  • De obligatoriska studierna i trean är Mo/Sv2 8, MAA 8, Hi3 och Sl3
  • Välj även obligatoriska studier du skjutit upp!
  • Prepavsnitt i språk: Ena09, FinA09/FinBB09 och Mo 10, 11 och 13
  • Kontrollera att du har 2/3 av studierna i ett ämne godkända. (Högst en fyra på tre-fem moduler och två fyror på sex moduler).
  • På avgångsbetyget kan du välja att få bedömningen A i de ämnen där du bara haft en modul. Blankett för ändamålet finns på kansliet.
  • Valbara språk bedöms med A på slutbetyget om du avlagt färre än tre moduler.
  • Studentskrivningar:
  • Studentskrivningsplanen finns på Wilma i din studieplan "Wilmer".
  • För att få skriva studentprov i ett ämne bör du ha slutfört minst de obligatoriska studierna i ämnet
  • Studentproven baserar sig även på de fördjupade studierna i ett ämne. Välj dessa!
  • För att få skriva valbart språk ska du ha avlagt minst tre moduler.
  • Obligatoriska studier i ämnen du ska skriva på våren ska vara avklarade senast i period 4 i trean. (Studier i ämnen du inte skriver studentprov i kan avläggas senast i period 5).
  • För att få skriva provet i modersmålet bör du ha avlagt de obligatoriska studieavsnitten1-8 tidigare.

Tvåor grupp 22

Välj de obligatoriska studier som är ämnade för tvåor:

• Mo 5, 6, 7
  • FinA 4, 5, 6 / FiM 4, 5, 6/FinB 4, 5
  • MaB 4, 5, 6, 7 / MaA 4, 5, 6, 7 (MaA11)
  • EnA 4, 5, 6
  • Fi 2
  • Sl 1 och Sl 2 (Sl3 i trean)
  • Re 2
  • Hi 2 (Hi3 i trean)
  • Ke 1 - 2 (om du inte hade dem i ettan)
  • Sh 2
  • Mu 2 eller Ko 2
  • Gy 2
  • Hä 1

Välj de studieavsnitt som du skjutit upp från åk 1.

Välj de nationella valfria studieavsnitt du vill läsa och som du behöver för studentexamen.

Glöm inte  kemi 3  och kemi 4 om du vill ta fördjupad kemi. Glöm inte ty/fra!

Notera att de obligatoriska och nationella valfria studierna som går i period 5 och 6, inte kan väljas på trean, så dessa ska du inte skjuta upp!

Om studieavsnitt krockar kan du skjuta upp ett par studieavsnitt till trean. Mo, ena, matte och fina/fim och avsnitt som går i period 5/6 ska inte skjutas upp!

Välj ca 60 studiepoäng i tvåan. Antalet studiepoäng efter tvåan ska vara ca 120 sp.

Minns att 2/3 av studiepoängen i obligatoriska och nationella valfria studier ska vara godkända i ett läroämne. Detta betyder att ifall läroämnet består av 2-5 sp, måste alla vara godkända. Ifall läroämnet består av 6-11 sp, får 2 sp vara underkända. Ifall läroämnet består av 12-17 sp, får 4 sp vara underkända. Ifall läroämnet består av 18 sp eller mera, får 6 sp vara underkända.

Studentexamen: Vill du skriva två eller flera realämnen i studentexamen, så bör du redan nu observera att realämnen kan gå samtidigt och måste skrivas vid två olika examenstillfällen. Se info om studentexamen under "studier" uppe i menyraden. Du bör redan i tvåan välja studieavsnitt i ett ämne du ska skriva på hösten i trean.

Om du vill veta vilka ämnen högskolorna beaktar, så får du tips från länken "Ämnesval för fortsatta studier", se menyraden till vänster. Om du inte vet exakt vilken utbildning du ska söka till efter gymnasiet är det bäst att du skriver de ämnen som du är mest intresserad av.